Jumat, 27 Oktober 2017

MAKNA KULLU PADA KALIMAT KULLU BID'ATIN DHOLALAH

Inilah kata “KULLU” sebagai senjata dianggap ampuh oleh mereka, adanya bid’ah hasanah.Mereka mengotak atik dari segi bahasa untuk membela bid’ah hasanah.Ulama Arab yang fasih ilmu balaghoh Nahwu Shorof ( Tata Bahasa Arab )dari generasi awal hingga sekarang, tidak pernah memutar balikan kata “KULLU”di hadist yang sering dibahas,kenapa sebagian ulama yang bukan arab sangat berani memutar balikan lidahnya demi membela kesalahanya...?.

Berikut pokok bahasan dari makna “KULLU”di tinjau dari Al-Qur-an dan Hadist:
Kalimah "Kullu" menurut ahli bahasa adalah salah satu bentuk kata umum. Imam Syatibi menjelaskan kaedah hadis ini yang menekankan kalimah kullu, yaitu:

مَحْمُوْلٌ عِنْدَ الْعَلَمَاء عَلَى عَمُوْمِهِ ، لاَيُسْتِثْنَى مِنْهُ شَيْءٌ اَلْبَتَّة وَلَيْسَ فِيْهَا مَا هُوَا حَسَنٌ اَصْلاً
"Menurut ulama, hadist ini diterapkan pada keumumannya tanpa ada pengecualian apa pun darinya. Pada bid'ah (di hadist ini pula) sama sekali tidak ada yang disebut (bid'ah) yang baik". (الفتوى Hlm. 180-18 Syatibi. Lihat: علم اصول البدع hlm. 91 Ali Hasan).

Antara fungsi kalimah (كُلُّ) yang digunakan oleh hadist di atas, dapat difahami dan diartikan dengan betul dan sempurna hanya melalui tatacara dan kaedah Bahasa Arab saja yang mana kalimah tersebut hanya boleh diartikan kepada makna: "Semua atau Kesemuanya".

Kalimah atau perkataan (كُلُّ) di dalam hadist ini adalah kalimah yang digunakan dalam Bahasa Arab untuk menjelaskan kepadatan atau kepastian yang semata-mata hanya memberi makna "Semuanya". Kalimah ini juga diistilahkan sebagai kalimah (جَامِعَةٌ) yang digunakan dalam Bahasa Arab hanya untuk menerangkan atau menunjukkan "kesemuanya atau keseluruhannya" tanpa adanya pengecualian sama sekali.

Dengan penjelasan ini perlu diberi penekanan dan perhatian yang serius bahawa kalimah (كُلُّ) dalam Bahasa Arab hanya memberi makna, arti dan maksud: "Semuanya atau Keseluruhannya". Ia sama sekali tidak boleh diterjemahkan kepada makna, arti atau maksud: "Separuh, Sebahagian atau Setengah". Maka hadist ini tidak membisakan dalam hukum antara satu bid'ah dengan bid'ah yang lain, yaitu tidak ada bid'ah hasanah dalam urusan agama.

Jika difahami kalimah kullu di hadist yang dibincangkan ini secara lahiriyah dan tabiinya menurut kaidah yang dimaksudkan oleh hadist tersebut, ia hanya memberi satu makna, satu maksud, satu arti dan satu tujuan yaitu "Setiap bid'ah itu pasti sesat" dan tidak boleh diartikan atau diterjemahkan kepada "Separuh, sebahagian atau setengah bid'ah itu baik (tidak sesat)". Menolak hakikat (istilah) kalimah ini samalah seolah-olah menganggap Nabi Shalallahu ‘alaihiwasallam tidak tahu menggunakan istilah Bahasa Arab dengan betul maka anggapan serupa ini adalah kepercayaan yang dianggap bid'ah dan membawa kepada kekufuran yang nyata.

Dengan demikian tidak dapat diterima pendapat yang meyakini bahawa bid'ah dalam urusan agama terbagi kepada dua, tiga atau lima bahagian kerana pembagian seperti itu bertentangan dengan ketegasan dan maksud hadist-hadist yang menjelaskan bahawa hakikat bid'ah jika dilibatkan dalam persoalan syara adalah sesat keseluruhannya. Jika perbuatan menukar maksud dan makna kalimah kullu di hadist ini disengajakan sebagaimana yang dilakukan oleh sebagian pengikut yang berpegang kepada kaidah mantik yang dipengaruhi oleh kaedah Yunani dan para ulama yang menganut pemahaman Tasawuf, ia adalah perbuatan yang fasik dan batil.

Secara ilmiyah, apabila dikembalikan kepada penilaian bahasa al-Quran kalimah atau perkataan (كُلُّ) yang terdapat di dalam al-Quran atau al-Hadist hanya memberi makna "kesemuanya" atau "keseluruhannya".

Untuk memahami satu-satu ayat atau kalimah yang terdapat di dalam al-Quran mestilah melalui panduan dan penafsiran yang telah disyaratkan oleh al-Quran itu sendiri, kemudian barulah melalui panduan as-Sunnah. Begitu juga, cara untuk memahami al-Hadist dan satu-satu kalimah dari hadist-hadist yang shahih dengan betul dan sempurna mestilah melalui al-Quran terlebih dahulu.

Dengan itu untuk memahami kalimah (كُلُّ) di hadist yang sahih ini tentulah melalui landasan kalimah yang seumpamanya yang banyak terdapat di dalam al-Quran. Kalimah kullu ini dapat difahami melalui firman Allah Ta’alla seperti di bawah ini yang menggunakan kalimah yang sama dan mempunyai fungsi yang serupa:

كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ
"Setiap yang hidup akan merasai mati". (Ali Imran, 3: 185)

Kedudukan kalimah (كُلُّ) pada ayat ini menunjukkan bahawa kalimah kullu tersebut hanya memberi maksud dan makna "semua, setiap atau keseluruhan" tanpa adanya pengecualian. yaitu: "semua, setiap atau keseluruhan yang hidup akan mati" kerana inilah kenyataan yang wajib diyakini oleh setiap orang Islam yang beriman dengan keseluruhan ayat-ayat al-Quran bahawa setiap atau keseluruhan (كُلُّ) yang hidup akan menghadapi kematian kecuali Allah Subhanahu wa Ta'ala sebagaimana juga firman-Nya:

كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُوْالْجَلاَلِ وَاْلاِكْرَامِ
"Kesemua yang terdapat di bumi akan binasa dan hanya yang tetap kekal Wajah Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan". (ar-Rahman, 55: 26-27)

Kedudukan kalimah kullu (كُلُّ) di ayat pertama mempunyai konsep dan fungsi yang sama dengan kedudukan kalimah kullu yang terdapat pada ayat yang kedua. Begitu juga kalimah (كُلُّ) pada kedua-dua ayat di atas ini mempunyai fungsi yang sama pula dengan kalimah kullu di hadist shahih yang telah sering dibincarakan dan di jelaskan.

Wallahua'lam

🌏SALAFI🌐
Repost by :
👥 Grup WA As_sunnah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar